معرفی سفیر یا نمایندگی
رسانه ها در هلند

رسانه ها در هلند

 رسانه ها در هلند از ابتدا به گروه های مذهبی و اجتماعی تعلق داشتند.  این گروه ها شامل كاتولیك، پروتستان، سوسیالیست و لیبرال هر یک رسانه مخصوص به خود را ایجاد نمودند.  این سیستم بسته که تا دهه 1970 دوام یافت، نتوانست پاسخگوی نیازهای جدید رسانه ای در هلند باشد. به همین دلیل، در سال 1964 سیستم قدیمی فروپاشید و بنگاه خبرپراکنی  TROS که به گروه اجتماعی یا مذهبی خاصی تعلق نداشت، کار خود را آغاز کرد.
با فروپاشی سیستم بسته قدیمی و ایجاد یک سیستم باز در بخش رسانه ای، بنگاه های خبرپراکنی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند و با عضوگیری و اخذ مجوز از دولت نسبت به ساخت و پخش برنامه های خود اقدام نمودند. هنوز هم رسانه ها در هلند برای ادامه کار خود بایستی نشان دهند که از تعداد اعضای کافی برخوردار هستند. این بنگاه های خبرپراکنی برطبق تعداد اعضای خود به سطوح A,B ,C تقسیم بندی می شوند و بر همین اساس، وقت پخش برنامه به آنها اختصاص داده می شود. البته اقداماتی برای تغییر این وضعیت در دست بررسی است.
تا دهه 1980، هر گونه فعالیت خبری تجاری ممنوع بود. در سال 1988 انجام فعالیت های خبری تجاری قانونی اعلام شد. در همین راستا، گروه RTL کار خود را از لوگزامبورگ آغاز نمود.

رسانه های گروهی مهم هلند بشرح ذیل می باشند:

1-رادیو و تلویزیون
رادیو و تلویزیون هلند زیر نظر سازمانی به نامNederlandse Publieke Omroep (NPO) اداره می شود. این سازمان که به نحوی بخشی ازNederlandse Omroep Stichting (NOS)  محسوب می شود، مسئولیت هماهنگی بین کلیه شرکت هایی را برعهده دارد که به تولید برنامه های تلویزیونی و رادیویی مشغول می باشند. رادیو و تلویزیون هلند در شهری بنام هیلورسوم (Hilversum) در 60 کیلومتری لاهه  قرار دارد.
رادیو و تلویزیون در هلند را می توان به دو بخش دولتی و تجاری تقسیم نمود. در بخش دولتی، سه شبکه تلویزیونی   (Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3) وجود دارد که کار پخش برنامه های مختلف را برعهده دارند. شبکه یک بیشتر به اخبار، ورزش و برنامه های خانوادگی؛ شبکه دو به امور فرهنگی، هنری، سیاسی و مذهبی؛ و شبکه سه به امور جوانان و مسایل جدید می پردازند. Nederland 24 نیز به عنوان درگاه دیجیتال NPO ، شامل 12 کانال تلویزیونی کابلی در هلند می باشد. BVN نیز یک کانال تلویزیونی ماهواره ای و کابلی است که توسط NPO و برخی شرکت های دیگر راه اندازی شده است و به زبان هلندی و فلاندرز برنامه پخش می کند. شش کانال رادیویی (Radio 1, Radio 2, FM3, Radio 4, Radio 5, Radio 6) نیز وجود دارند.
در بخش دولتی میزان وقت پخش برنامه یک بنگاه خبرپراکنی به تعداد اعضای آن بستگی دارد. بنگاههای خبرپراکنی که از شبکه های تلویزیونی و کانالهای رادیویی عمومی استفاده می کنند از طریق کمک های بلاعوض دولتی، پخش اگهی و حق عضویت تامین مالی می شوند.
در حال حاضر شبکه های تلویزیونی و کانال های رادیویی تجاری مختلفی نیز وجود دارند که از جمله آنها می توان به RTL 4, RTL 5, RTL 7 and RTL 8, و SBS 6, NET 5 Veronica اشاره کرد.

2-روزنامه ها
کلیه روزنامه ها در هلند توسط بخش خصوصی اداره می شوند. دو شرکت بزرگ تلگراف و پی.سی.ام نقش مهمی در این بخش ایفاء می کنند. گرچه وابستگی روزنامه ها به گروه های مذهبی و اجتماعی نسبت به گذشته خیلی کم رنگ شده است، اما هنوز هم روزنامه های تراو را به گرایش پروتستان، روزنامه فولکس کرانت و ان.ار.سی را چپ گرا و روزنامه تلگراف را لیبرال  نسبت می دهند.

فهرست روزنامه های ملی هلند بشرح زیر می باشد:


نام روزنامه

محل انتشار

تیراژ

نام شرکت

تلگراف

آمستردام

719000

Telegraaf Media Groep

الخمین

روتردام

540000

PCM Uitgevers

مترو

آمستردام

472000

Metro Holland

فولکس کرانت

آمستردام

282000

PCM Uitgevers

د پرس

آمستردام

250000

Cornelis van den Berg

ان ار سی

روتردام

240000

PCM Uitgevers

تراو

آمستردام

107000

PCM Uitgevers

فایننشال

آمستردام

58000

FD Mediagroep

 

3- مجلات
مجلات نیز در هلند به طور تاریخی به گروه های مذهبی و اجتماعی تعلق داشته اند، اما این وابستگی ها در گذر زمان کم رنگ شده و هم اکنون از طریق بخش خصوصی اداره می شوند. مهمترین مجلات خبری هلند به شرح ذیل می باشند:

  • Vrij Nederland
  • De Groene Amsterdammer
  • Elsevier
  • HP/de Tijd
وزارت امور خارجه | تماس با ما | ساعات كار و تعطیلات | نقشه سایت | جستجو